Europejski dzień zdrowego jedzenia i gotowania

Listopad 7, 2019 9:58 am

Już jutro obchodzić będziemy Europejski dzień zdrowego jedzenia i gotowania. Z tej okazji szefowie kuchni organizują warsztaty zdrowego gotowania, w szkołach prowadzone są lekcje edukacyjne o zagrożeniach wynikających z niezdrowego odżywania się, a my rozmawiamy o zdrowiu, edukacji i otyłości z Edukatorem ds. diabetologii Beatrycą Szklarek.

Otyłość i niezdrowa żywność to problem, który dotyka nie tylko Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, ale wszystkie kraje w tym także Polskę.  Czy otyłość to choroba cywilizacyjna? Kto na nią choruje?

Otyłość jest chorobą XXI wieku. Zachorowalność spowodowana jest głównie naszym systemem życia. Na to składają się nieprawidłowe nawyki żywieniowe oraz brak aktywności ruchowej. Niestety problem dotyka także nasze dzieci. Instytut Żywności i Żywienia kieruje uwagę na postawę rodziców, którzy coraz częściej sięgają po gotowe produkty spożywcze, a z braku czasu nie zapewniają pociechom zajęć fizycznych. Często nie zwracamy uwagi na skład produktów, który zawiera niezdrowe dodatki. Dobrym sposobem do poznawania smaków potraw przez dzieci jest włączenie do wspólnego przygotowania posiłków oraz angażowanie w zakupy. Można zauważyć, że coraz częściej w szkołach odbywają się spotkania z dietetykiem, które ukierunkowują na zdrowe żywienie oraz większą aktywność sportową. 

Otyłość i nadwaga- jak z nią walczyć?

Mimo licznych programów edukacyjnych, informacji, porad płynących z mediów problem ten narasta. Jedynym najrozsądniejszym sposobem na pozbycie się dodatkowych kilogramów jest dostarczanie mniejszej ilości kalorii, a jednocześnie zachęcenie do różnorodności  fizycznej. Powinniśmy zmienić styl żywienia. Między innymi spożywać regularne posiłki, dostosowane ilościowo do potrzeb. Namawiam pacjentów, aby starali się jeść 5x dziennie. Około godziny 8:00 śniadanie,  do południa lekką przekąskę, obiad, do godz. 17:00 owoce, a nieco później zakończyć dzień kolacją- lekką, z dużą ilością warzyw. Pamiętajmy, że warzywa najzdrowsze są surowe, natomiast te gotowane na parze tzw. al dente, bo są chrupiące i wolniej się wchłaniają. Starajmy się wieczorem nie podjadać owoców czy innych przekąsek. Zachęcam również pacjentów do picia wody, ziół i naparów. Każda, nawet najmniejsza aktywność(dostosowana do schorzeń) np.  chodzenie po schodach, spacer, marsz, jazda rowerem  to krok w kierunku tracenia zbędnych kilogramów.

Jakie choroby powoduje nadwaga i zdrowy styl życia?

Najczęściej trafiają do mnie pacjenci z cukrzycą typu 2. Pamiętajmy, że jest to choroba postępująca, ale jej rozwój przebiega stopniowo i w pierwszych latach bezobjawowo. Cukrzyca typu 2 rozpoznawana jest zbyt późno, ponieważ często nie daje o sobie znać. Pamiętajmy, że to nie cukrzyca prowadzi do otyłości, tylko otyłość może prowadzić do cukrzycy. Podstawę leczenia stanowi zbilansowana dieta oraz regularna aktywność fizyczna. Jeśli u pacjenta zachodzi potrzeba redukcji masy ciała, zaleca się dietę z deficytem kalorycznym, w której węglowodany to tylko 45% energii. Wybierajmy produkty zbożowe o niskim poziomie tłuszczów, ale za to z dużą zawartością błonnika.

Kto trafia do Poradni oraz jakie są etapy leczenia?

W związku z tym, że jest to poradnia specjalistyczna, zajmuję się pacjentem z podejrzeniem cukrzycy, stanu przed cukrzycowego oraz otyłości. Najczęściej chory najpierw trafia do lekarza rodzinnego, a potem jest kierowany do poradni specjalistycznej diabetologicznej czy metabolicznej. Z reguły przychodzą do nas pacjenci powyżej 40. roku życia. Moja rola sprowadza się do edukacji. Jako edukator diabetologiczny mam za zadanie uświadomić pacjenta o zagrożeniach wynikających z nieleczenia choroby cukrzycowej, otyłości i zaburzeniach spowodowanych niezdrowym stylem życia. Współpraca z chorym jest długofalowa. Uczy się on rozeznania problemu, samokontroli. Jestem do dyspozycji każdego podopiecznego, wspólnie omawiamy plany żywieniowe, zmianę jego stylu życia i jednocześnie zachęcam do aktywności fizycznej. Ściśle współpracuję z dietetykiem Poradni Metabolicznej  z uwagi na choroby współistniejące. Jesteśmy w stanie zapewnić wszystkim naszym pacjentom profesjonalną i skuteczną opiekę medyczną.

Czy powiedzenie „jesteś tym, co jesz” jest prawdziwe?

Oczywiście! Choroby, zwłaszcza te związane z nadwagą i otyłością, jak cukrzyca typu 2 może dotyczyć każdego. Ważna jest profilaktyka. Im wcześniej rozpoznamy problem, tym szybciej jesteśmy w stanie rozpocząć leczenie i zapobiegać rozwojowi schorzenia. Nasza społeczność jest coraz bardziej wyedukowana w kierunku zmiany nawyków żywieniowych.  Ja również zajmuję się szkoleniami w instytucjach, firmach, szkołach. Wychodzimy do pacjentów angażując się w festyny, pikniki rodzinne ciągle z myślą o edukacji prozdrowotnej.

Dziękuję za rozmowę.

Zdrowie na tip-top:

  • W ciągu dnia wypijaj ok. 2 l wody niegazowanej, herbaty ziołowe, napary, herbaty bez cukru
  • Jeśli masz podwyższony cholesterol we krwi, używaj margaryny zawierającej tłuszcze roślinne
  • Zamień mleko na jogurt naturalny, kefir, maślankę, bo mleko słodkie zawiera cukier mleczny!
  • Lepszy owoc niż sok bez cukru! – 1 l soku to aż 500 kcal!!!!!!
  • Ziemniaki puree, smażone, marchew gotowana, kukurydza, groszek konserwowy, buraki zasmażane zawierają dużą ilość węglowodanów i mają wysoki indeks glikemiczny!!!
  • Do każdego posiłku spożywaj warzywa -> najlepiej surowe
  • Wybieraj chude wędliny drobiowe, jajka, ser twarogowy chudy lub półtłusty

 UNIKAJ: tłustych serów twarogowych, serów żółtych, topionych, pasztetów, parówek, kabanosów

  • Ogranicz alkohol i inne używki
  • Bądź aktywny fizycznie co najmniej 30 min. dziennie 5x w tygodniu

Zapraszamy na konsultacje:

Edukator ds. diabetologii Beatryca Szklarek

Dietetyk Ilona Stachera-Gomułka

Więcej informacji oraz zapisy pod nr tel. 783-117-000

Zapraszamy www.prywatnewizyty.pl  oraz www.prinn.dabrowa.pl